Polacy w objęciach „małpek”. Zbadano opinie Polaków na temat mocnego alkoholu w butelkach o małej pojemności.
„Małpki” pije się najczęściej w okolicach sklepu, a najrzadziej w domu. Polacy uważają, że są one przeznaczone przede wszystkim dla osób, które chcą szybko poczuć się pod wpływem alkoholu lub go nadużywają. Ponad 2/3 badanych uważa, że spożywanie „małpek” sprzyja regularnemu piciu oraz stanowi istotny problem społeczny i zdrowotny.
2024-12-19, 13:07

Napoje spirytusowe odpowiadają za  blisko połowę wartości rynku alkoholi w Polsce, a ich sprzedaż w małych opakowaniach  przekroczyła w ciągu ostatniego roku 6 mld zł, co stanowi ponad ¼ całkowitej wartości sprzedaży alkoholi mocnych. Badanie SW Research pokazuje, jak Polki i Polacy postrzegają „małpki” i w czym upatrują przyczyn ich popularności.

Dla kogo są „małpki”?

Dwóch na trzech Polaków w wieku 18-65 lat (66%) uważa, że tzw. „małpki” z wódką przeznaczone są dla osób, które chcą szybko poczuć się pod wpływem alkoholu. Niewiele mniej (61%) twierdzi, że ich sprzedaż skierowana jest do osób z problemem alkoholowym. Zaskakujący jest fakt, że cztery na dziesięć osób (39%) uważa, że „małpki” są produktem dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu.

Polacy w większości (74%) są przekonani, że spożywanie „małpek” z wódką powoduje ryzyko uzależnienia i sprzyja regularnemu piciu (70%). Ponad połowa sądzi, że jest to sposób na degustację niewielkiej ilości alkoholu i daje przyjemność z bycia na rauszu.

Gdzie i kiedy pije się wódkę z małych opakowań?

Ośmiu na dziesięciu Polaków (81%) widziało w swoim otoczeniu osoby spożywające napoje spirytusowe w małych opakowaniach, najczęściej (78%) w okolicach sklepu, ale również przed lub w trakcie pracy (25%), w środkach komunikacji zbiorowej (24%) lub w domu (16%).   

Dlaczego „małpki” są popularne?

Nieco ponad 1/3 badanych uważa, że przyczyną popularności „małpek” jest ich niska cena, prawie połowa, że jest to związane z możliwością dyskretnego i szybkiego spożycia. Co ciekawe, osoby młodsze (18-24 lata) częściej wskazują na aspekty związane z „działaniem” alkoholu, zaś starsze (50-65 lat)
- z dyskretnością spożywania „małpek”.

Metodologia badań

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-11.12.2024 przez firmę badawczą SW Research w formie wywiadów on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono
805 ankiet na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

„Od dłuższego czasu obserwujemy w mediach zwiększoną liczbę sponsorowanych, negatywnych publikacji na temat piwa, w których powtarzane są tezy lobbingowe przemysłu spirytusowego, m.in. na temat zwiększenia akcyzy od alkoholu w piwie. Prezentuje się także chwytliwe hasło, że każdy alkohol jest taki sam, próbując nadać mu pozory prawdziwości. Przy tym całkowicie pomija się różnice wynikające z natury każdego z produktów i sposobu jego spożycia. Wódkę spożywa się głównie w celu upicia, a piwo dla smaku. Ponieważ w publikacjach pomija się wątek konsumpcji tzw. małpek, postanowiliśmy uzupełnić obraz rynku o ten istotny element, aby każdy mógł wyrobić sobie pogląd, co jest największą patologią, jeśli chodzi
o nadużywanie alkoholu w Polsce.”
– komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

KONTAKT / AUTOR
Katarzyna Strojna-Szwaj
Managerka ds. Komunikacji i Public Affairs
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie
+48 572 083 546
+48 22 416 70 05
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.